Hjälp

Här har vi samlat de vanligaste frågorna som vi fått från er användare. Sök här efter svar på din fråga.
Om du får ett mätresultat som du inte är nöjd med är det viktigt att du hör av dig till din operatör i första hand. I andra hand kan du kontakta Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter.

Det kan finnas många olika anledningar till att ditt mätresultat inte är detsamma som hastigheten du betalar din operatör för. Ett bra mätresultat är heller inget absolut kvitto på att du inte kommer uppleva problem.

Om du ändå inte finner svaret här är du välkommen att skicka in din fråga till oss. Adressen finner du under Övriga frågor.

Mätresultat

  • Mätresultat

    Om du får ett sämre mätresultat än du räknat med kan du göra ett snabbtest innan du kontaktar din internetleverantör. Det tar bara några minuter.

    Se till att koppla din dator direkt till routern med en nätverkskabel. Den brukar följa med när du köper din router. Mät igen.

    1. Installera senaste versionen av din webbläsare, avaktivera eventuella tilläggsprogram och stäng ner alla andra program på din dator inklusive filsynkroniseringstjänster som Google Drive, iCloud, Dropbox eller OneDrive.
    2. Stäng av andra enheter som är uppkopplade till ditt wifi, till exempel mobilen, smart-tv:n eller paddan. Mät igen.
    3. Ibland kan antivirusprogram och brandväggar ställa till det – testa att avaktivera dem för att se om det gör någon skillnad.
    4. Vänta en liten stund och mät igen. Pröva också att mäta med olika webbläsare vid olika tider på dygnet. Du kan också dubbelkolla surfhastigheten på en annan enhet för att utesluta att det är din dator som är problemet.

    Om du fortfarande har problem med hastigheten kan det vara dags att kontakta din operatör och fortsätta felsökningen tillsammans med dem. Använd ditt mätresultat från Bredbandskollen som underlag när du pratar  med din internetleverantör.

    Fler tips:

    Tjocka väggar mellan ditt wifi, dator och mobil kan försvaga signalen. För att fixa det kan du försöka skapa en så öppen och rak väg om möjligt mellan din trådlösa utrustning och den enhet du vill mäta mot. Vrid routern och antennerna i olika riktningar.

     

    Även mikrovågsugnar, kyl och diskmaskinen kan påverka wifi-signalen. Placera alltså din utrustning långt bort från köket!

  • Varför står det Stockholm, Göteborg etcetera i mitt mätresultat?

    Bredbandskollen använder flera olika mätservrar på olika platser i Sverige och en mätserver i Oslo, Norge. Du kan välja mätserver under Avancerad mätning. Om du inte väljer någon specifik mätserver skickar vi dig till den som är närmast.

  • Vem kan jag kontakta om jag inte är nöjd med mitt bredband?

    Om du får ett mätresultat som du inte är nöjd med, eller om du upplever andra problem är det viktigt att du hör av dig till din operatör i första hand. I andra hand kan du kontakta Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter.

  • Hur väljs vilken mätserver man testar mot?

    Om du mäter mot servern vi kallar ”Närmaste mätserver” så hamnar du alltid på servern som är närmast dig nätverksmässigt. Det är inte alltid den server som är geografisk närmast dig utan beror på hur din internetoperatörs nät är byggt. T ex om du bor i Bollnäs, så är testservern i Sundsvall närmast geografiskt, men det kan vara så att din internetoperatör ändå skickar all trafik som ska till oss via Stockholm och då sker mätningen mot servern i Stockholm.

    Vill du ändå testa att mäta mot den geografiskt närmaste servern så kan du själv välja server under ”Avancerad mätning” men då kommer trafiken i det här exemplet ändå att gå via Stockholm.

  • Varför varierar mätresultatet så mycket?

    För en del användare så varierar resultatet mycket då de gör upprepade mätningar. Tänkbara orsaker till detta är:

    • Internetförbindelsen är överlastad. Prova att koppla bort alla andra anslutna enheter hemma och se om det blir stabilare.
    • Det interna trådlösa nätet har dålig täckning eller är överlastat. Koppla bort alla andra enheter och testa från en plats nära din trådlösa router.
    • Din egen dator eller mobilenhet kör andra dataöverföringar i bakgrunden (t ex en uppdatering som laddas ner). Se till så att det bara är Bredbandskollen som kör när du testar.

     

    Om det är mobilt bredband som ni kör över så kan det bero på följande orsaker:

    • Dålig mobil mottagning. Testa att flytta din router till ett annat fönster för att se om mottagningen blir bättre.
    • För många mobila användare på din mobilmast. Testa om det går bättre vid en annan tidpunkt när andra kanske inte använder samma mobilmast.
  • Hur kan jag få fram gamla mätningar och dela dem?

    Om du behöver dela med dig av ditt mätresultat till din operatör eller någon annan så gör du så här:

    Om du använder webbläsaren så finns det en länk ”Visa alla mätningar” på startsidan där dina tidigare mätningar listas. Markera dessa och kopiera för att sen klistra in i ett mail eller supportformulär.

    I mobilappen så hittar du tidigare mätningar en bit ner på sidan och där finns det en knapp som heter ”Alla mätningar” som visar alla som finns i historiken. Här kan man dela varje mätning för sig. Vill man dela listan är det enklast att ta en skärmkopia och dela den.

  • Varför är det skillnad mellan ned- och uppladdningshastighet?

    Bredbandskollen mäter först vilken hastighet du kan ladda ner data från internet och sen med vilken hastighet du ladda upp data till internet.

    Beroende på vilken typ av uppkoppling du har så kan dessa hastigheter skilja sig åt.

    Har du en uppkoppling som har samma hastighet ner och upp (t ex 10/10, 100/100, 250/250 etc) så ska ditt mätresultat inte visa nån större skillnad mellan ned- och uppladdning.

    Om du däremot har en uppkoppling med olika hastigheter ner och upp (t ex 100/10, 250/100, 1000/100 etc) så ska ditt mätresultat spegla skillnaden i hastighet på din uppkoppling.

    På mobilabonnemang så går det oftast betydligt snabbare att ladda ner än upp.

  • Jag får inte upp valet för att utvärdera min mätning

    Om utvärderingen av din mätning inte kommer upp automatiskt och du inte heller får upp rutan där du kan ange din hastighet och trycka på ”Utvärdera” så hjälper det ofta att du rensar cachen i din webbläsare.

  • Hur långt tillbaka kan jag se mina tidigare mätningar?

    Du kan få fram upp till fem år gamla mätningar genom att i webbläsaren klicka på länken ”Visa alla mätningar” på startsidan.

    I mobilappen så hittar du tidigare mätningar en bit ner på sidan och där finns det en knapp som heter ”Alla mätningar” som visar alla som finns i historiken.

  • Vilka ’uppkopplingstyper’ finns det?

    Om din operatör samarbetar med oss så får vi information om vilken typ av uppkoppling du sitter på när du gör en mätning. Den informationen använder vi för att utvärdera mätningen.

    Koden för vad uppkopplingen kallas varierar från operatör till operatör men är oftast lätt att gissa.

    Här är några tips för hur man tolka koderna när namnet inte är uppenbart.

    A, V eller D = xDSL (bredband via gamla telefonledningen)

    F = fiber

    MBB = mobilt bredband

     

     

  • Varför står det ”Närmaste mätserver” i mitt mätresultat?

    Om du mäter mot servern vi kallar ”Närmaste mätserver” så hamnar du alltid på servern som är närmast dig nätverksmässigt.
    Just nu kan vi i webbmätningen inte visa dig vilken server du mätte mot utan det står alltid ”Närmaste mätserver” som server. I framtiden kommer du att kunna se vilken server du mätte mot.

  • Uppkopplingen känns långsammare eller snabbare än vad mätningen visar

    Ett bra mätresultat är inget absolut kvitto på att du inte kommer uppleva problem. Det finns några anledningar till att din uppkoppling verkar segare eller snabbare än resultatet från din mätning,

    1. Mätningen pågår i 20 sekunder (10 sek upplänktest och 10 sek nedlänktest). Om du råkat få ett tillfälligt problem när mätningen pågår kan din hastighet i själva verket vara högre än den Bredbandskollen visar.
    2. Det är svårt att mäta konstant med Bredbandskollen och det är möjligt att du har störningar på din anslutning när du inte mäter.
    3. Bredbandskollen mäter mot servrar som står på så kallade knutpunkter där internetoperatörerna utbyter trafik med varandra. I de flesta fall är de tjänster du är intresserad av (t.ex. Google, Facebook, Flickr etc) baserade på helt andra platser. Om din operatörs anslutning till dessa servrar har störningar är det inget som ger utslag hos Bredbandskollen.
    4. Bredbandskollen mätning skickar en stor mängd trafik på ett sätt som är designat för att visa anslutningens absoluta maximum. Det är väldigt få andra tjänster som fungerar på detta sätt och det är därför möjligt att t.ex. webb-, mail-, eller tv-tjänster kan fungera dåligt trots att du få ett bra mätvärde i Bredbandskollen.

    Om du upplever problem med din anslutning, trots att du fått ett bra mätvärde med Bredbandskollen är det viktigt att du hör av dig till din operatör.

  • Värdering – är din uppkoppling godkänd, bra eller dålig?

    När du använder Bredbandskollen får du förutom mätvärdet också en bedömning om din uppkoppling är bra, godkänd eller dålig i förhållande till det leverantören utlovat. För att ett resultat ska bli godkänt ska det ligga över den lägre gräns som anges i abonnemanget. Ett bra resultat ligger kring 80-85 % av abonnemangets maximala gräns.

Allmänt

  • Vilken bredbandsleverantör ska jag välja?

    Vi på Bredbandskollen rekommenderar inte någon specifik internetleverantör. Det finns flera oberoende tjänster som hjälper dig med det, till exempel bredbandsval.se och bredband.se.

  • Jag upplever problem med Bredbandskollen, vem ska jag kontakta?

    Om du upptäcker att något inte är som det ska med Bredbandskollen.se är du varmt välkommen att höra av dig via formuläret i tjänsten. Du hittar det efter att du genomfört en mätning, tryck på ”kontakta vår support” så öppnas det. Skriv vilket operativsystem, webbläsare och version av dessa du använder. När du mäter via appen behöver vi veta vilken mobilenhet du använder och vad du har för abonnemang. Beskriv ditt problem så utförligt som möjligt, så ökar möjligheten att vi kan hjälpa dig.

  • Kan jag mäta från terminalen?

    För att mäta anslutningshastighet i en miljö som saknar webbläsare, till exempel i en server, kan man använda vårt kommandoradsbaserade verktyg bbk_cli som finns tillgängligt för några av de vanligaste operativsystemen. Läs mer här Bredbandskollen CLI.

  • Var hittar jag info om eventuella driftstörningar hos operatörerna?

    Vi har svårt att hålla en sådan lista uppdaterad men prova att söka efter ”driftstatus” eller ”driftinformation” och namnet på din operatör i valfri sökmotor på internet.

  • Vilken internetoperatör (ISP) har jag?

    De flesta har nog noterat att det efter varje mätning står vilken internetoperatör det är man kört testet ifrån. Samma information syns i historiken över tidigare mätningar.

    Men vad gör man om man precis har flyttat in i en ny bostad med bredbandsuttag och vill beställa internet men inte får/kan beställa då den gamla innehavaren glömt bort att säga upp sitt bredband?

    1. Kontakta kommunikationsoperatören.
      Det brukar finns någon router/box av något slag där bredbandet kommer in. Den tillhör ofta kommunikationsoperatören som är den som tillhandahåller själva sladden. Om du har tur så står det kontaktinfo och någon form av identifikation på den. Kontakta dem och beskriv ditt problem.
    2. Kolla med föregående innehavare av bostaden om de har någon info om internetanslutningen.
    3. Kolla med någon granne, föreningen eller hyresvärden om de vet vilken kommunikationsoperatör ni har.
    4. Om du har en dator med fysisk nätverksanslutning (ethernet) på så kan man prova att ansluta den direkt till boxen/uttaget och se om den får en adress och kan surfa ut på internet då. Om den kan det så kan ni köra ett test via http://www.bredbandskollen.se och därefter ser ni vilken operatör uttaget sitter på. Kontakta då dem direkt för att be dem hjälpa er avsluta eller överta abonnemanget.
  • Ordlista

    Klient – den dator, platta, telefon etc som du körde testet från.

    Testserver – en dator som vi äger och som testerna körs mot.

    Nätverkskabel – en kabel som du kan använda för att ansluta din dator till din router. Kallas även ethernetsladd, RJ45-kabel, patchkabel och många andra namn.

    Nedladdning – den hastighet som vi hämtade data från vår testserver till din klient. Anges i bitar per sekund.

    Uppladdning – den hastighet som vi skickade data från din klient till vår testserver. Anges i bitar per sekund.

    Svarstid – tiden det tar för att skicka ett datapaket (fråga) från din klient till vår server och sen få ett datapaket (svar) tillbaka. Anges i millisekunder.

  • Vilka enheter kan jag mäta från?

    Med en modern webbläsare som tillåter att javascript körs så kan de flesta enheter köra Bredbandskollen genom att surfa till https://bredbandskollen.se/.

    Vi har även en app som finns till Android och iOS som vi uppdaterar så att den ska fungera med de senaste versionerna av respektive operativsystem.

    För Android så finns en lista över vilka versioner som är aktuella här https://endoflife.date/android och vi uppdaterar appen så att den ska fungera på de versioner som har aktiv suport av Google. Appen kan fungera på äldre versioner men det är inget vi garanterar. Om den inte gör det så kan man alltid mäta via en webbläsare på https://bredbandskollen.se/.

    För iOS (iphone och ipad) så finns en lista över vilka versioner som är aktuella här https://endoflife.date/ios och vi uppdaterar appen så att den ska fungera på de versioner som har aktiv suport av Apple. Appen kan fungera på äldre versioner men det är inget vi garanterar. Om den inte gör det så kan man alltid mäta via en webbläsare på https://bredbandskollen.se/.

Bredbandskollens app

  • Vilka appar har Bredbandskollen?

    Vi har två appvarianter. En app för iPhone och iPad (iOS) och en app för de enheter som använder Googles operativsystem Android.

    Vi använder samma mätmotor för både iOS och Android för att få liknande resultat, vilket betyder att appen inte är en specifik programvara utan en så kallad webbapp.

  • Hur mäter jag mobilhastighet via appen?

    När du mäter din mobilhastighet med Bredbandskollens app ska du först kontrollera att du är ansluten till din operatörs mobilnät och inte till ditt wifi. Det gör du under inställningar i din telefon.

     

  • Vad betyder felkod C01?

    Om du får upp felkoden C01 så innebär det att din app inte lyckats kommunicera med vår mätserver som styr när du får göra din mätning.

    Vanligaste orsaken till detta är att du har aktiverat någon form av VPN- eller anonymiseringstjänst som blockerar en del av trafiken till oss.

    Att deaktivera denna tjänst innan du mäter löser ofta detta problem.

    iCloud Private Relay ger för en del användare detta problem.

    Det kan även vara andra nätverksproblem som ger denna felkod.

  • Kan jag använda iCloud Private Relay tillsammans med Bredbandskollen?

    Apple håller på att lansera en ny anonymiseringstjänst, iCloud Private Relay. Den är än så länge inte officiellt supportad från Apples sida men den som vill kan aktivera den i sin Mac eller iOS-enhet.

    För de flesta går det bra att köra Bredbandskolls-appen samtidigt som de har iCloud Private Relay aktiverat. Men några användare har fått upp felkod C01 när de försöker mäta.

    OM du får felkod C01 i appen och kör iCloud Private Relay så hjälper det oftast med att stänga av iCloud Private Relay.

    Vi har också fått fram felkod C01 när vi kör iCloud Private Relay OCH F-Secure Freedome VPN samtidigt. Felsökning pågår för att hitta orsaken.

     

  • Varför behöver Bredbandskollen komma åt min telefon?

    De som installerar vår app i en mobil som kör Android måste godkänna att vi får komma åt telefondelen i mobilen. Vi behöver telefonbehörigheten för att se vilken typ av mobilnät du mäter över för att kunna avgöra hur bra din uppkoppling är. Detta är ett nytt krav sen Android version 12 och vi är tvungna att ha tillgång till telefondelen för att kunna göra en mätning.

    Bredbandskollen kommer aldrig att ringa eller hantera samtal.

  • Starta om appen

    Ibland får man bara upp en blank sida när man startar appen. Eller så ser texten jättekonstig ut. Eller så hänger sig mätningen när man har en VPN aktiverad.

    Då hjälper det ofta att starta om appen vilket gör genom att tvångsavsluta den och sen starta appen igen.

    Apple har instruktioner på sin hemsida för hur man tvångsavslutar en app. Se https://support.apple.com/sv-se/HT201330 för mer info.

    Om man kör Android så hittar man instruktioner här: https://support.google.com/android/answer/9079646?hl=sv

  • Vilka enheter kan jag mäta från?

    Med en modern webbläsare som tillåter att javascript körs så kan de flesta enheter köra Bredbandskollen genom att surfa till https://bredbandskollen.se/.

    Vi har även en app som finns till Android och iOS som vi uppdaterar så att den ska fungera med de senaste versionerna av respektive operativsystem.

    För Android så finns en lista över vilka versioner som är aktuella här https://endoflife.date/android och vi uppdaterar appen så att den ska fungera på de versioner som har aktiv suport av Google. Appen kan fungera på äldre versioner men det är inget vi garanterar. Om den inte gör det så kan man alltid mäta via en webbläsare på https://bredbandskollen.se/.

    För iOS (iphone och ipad) så finns en lista över vilka versioner som är aktuella här https://endoflife.date/ios och vi uppdaterar appen så att den ska fungera på de versioner som har aktiv suport av Apple. Appen kan fungera på äldre versioner men det är inget vi garanterar. Om den inte gör det så kan man alltid mäta via en webbläsare på https://bredbandskollen.se/.

Faktorer som kan påverka surfhastigheten

  • Var ska jag placera min trådlösa router?

    Trådlöst internet är praktiskt men kan ge långsammare surf än om du använder en kabel. Se till att du har en modern router, och ställ den centralt i ditt hem. Prova att vrida routern åt olika håll, och ändra om möjligt antennernas riktning vid mätningar. Se fler tips i vår film om trådlös surf.

  • Hur får man bäst mottagning?

    Hastigheten vid mobilsurf kan variera beroende på om du surfar inomhus, utomhus eller i en bil. Sitter du i en källare kan du få en lägre hastighet än om du sitter i ett rum med fönster. Andra faktorer som kan spela in är antalet användare som surfar i samma område och avståndet till basstationer. Se fler tips i vår film om mobilsurf.

  • Kan antalet användare påverka min hastighet?

    När man använder flera maskiner (dator, surfplatta, mobiltelefon, bredbands-tv) på samma anslutning är det inte förvånande om några av dem får sämre hastighet. Alla delar på samma uppkoppling och då blir resultatet inte lika bra som med enbart en dator.

  • Behöver man uppdatera programvara?

    Kontrollera att du har den senaste versionen av din webbläsare, och avinstallera eventuella tilläggsprogram som kan påverka. Se även till att du har installerat de senaste uppdateringarna för ditt operativsystem på din dator, surfplatta eller smarta telefon.

  • Kan mina säkerhetsinställningar påverka hastigheten?

    Prova att tillfälligt stänga av eventuella anti-viruslösningar och interna brandväggar i din dator. Vissa webbläsare påverkas mer av brandväggar och antivirusprogram, prova gärna att använda en annan webbläsare på samma dator.

  • Se på tv över mobilt bredband

    Oftast går det bra att se på tv över mobilt bredband. Men ibland får man problem med att bilden fryser och hänger sig innan den kommer igång igen.

    Tänkbara orsaker till detta problem:

    • Dålig mobil mottagning. Testa att flytta din router till ett annat fönster för att se om mottagningen blir bättre.
    • Dålig trådlös förbindelse mellan din router och din tv. Testa att ansluta din tv direkt med sladd till routern om det går. Annars, prova att flytta routern närmare din tv.
    • För många mobila användare på din mobilmast. Testa om det går bättre att se på tv vid en annan tidpunkt när andra troligen inte ser på tv.
    • För hög last på din router. Testa att koppla bort andra datorer eller mobila enheter som är anslutna till din router och se om det hjälper.

     

    Många gånger kan man även lösa detta genom att sänka kvaliteten på bilden vilket minskar behovet av bandbredd och även minskar mängden överfört data vilket kan vara bra om man inte har obegränsad datamängd. I den del mediespelare ändrar man kvalitet eller upplösning. I andra så heter det ”begränsa dataanvändning”. Titta på respektive leverantörs hjälpsidor. Det kan också hjälpa att slå av ”automatisk kvalitet/bandbredd” om din bandbredd varierar mycket.

    Om inget av detta hjälper så är det viktigt att du hör av dig till din operatör i första hand. I andra hand kan du kontakta Telekområdgivarna som ger opartisk och kostnadsfri hjälp till konsumenter.

  • Uppkopplingen känns långsammare eller snabbare än vad mätningen visar

    Ett bra mätresultat är inget absolut kvitto på att du inte kommer uppleva problem. Det finns några anledningar till att din uppkoppling verkar segare eller snabbare än resultatet från din mätning,

    1. Mätningen pågår i 20 sekunder (10 sek upplänktest och 10 sek nedlänktest). Om du råkat få ett tillfälligt problem när mätningen pågår kan din hastighet i själva verket vara högre än den Bredbandskollen visar.
    2. Det är svårt att mäta konstant med Bredbandskollen och det är möjligt att du har störningar på din anslutning när du inte mäter.
    3. Bredbandskollen mäter mot servrar som står på så kallade knutpunkter där internetoperatörerna utbyter trafik med varandra. I de flesta fall är de tjänster du är intresserad av (t.ex. Google, Facebook, Flickr etc) baserade på helt andra platser. Om din operatörs anslutning till dessa servrar har störningar är det inget som ger utslag hos Bredbandskollen.
    4. Bredbandskollen mätning skickar en stor mängd trafik på ett sätt som är designat för att visa anslutningens absoluta maximum. Det är väldigt få andra tjänster som fungerar på detta sätt och det är därför möjligt att t.ex. webb-, mail-, eller tv-tjänster kan fungera dåligt trots att du få ett bra mätvärde i Bredbandskollen.

    Om du upplever problem med din anslutning, trots att du fått ett bra mätvärde med Bredbandskollen är det viktigt att du hör av dig till din operatör.

Om Bredbandskollen

  • Vad är Surfkartan och hur fungerar den?

    Alla mobila mätningar som görs via Bredbandskollens app sparas i vår databas och visas på Surfkartan. Surfkartan ger dig en bra översikt av hastigheten för de svenska mobilnäten.

    Du kan välja att dela med dig din information (position och operatör) med oss när du mäter med appen. Om du inte vill dela informationen om din mätning så kan du stänga av platsinformationen under inställningar i mobilen. Det går förstås utmärkt att använda Bredbandskollen ändå.

  • Vem äger Bredbandskollen?

    Bredbandskollen är ett gratis konsumentverktyg och drivs av Internetstiftelsen som är en oberoende, affärsdriven och allmännyttig organisation. Här kan du läsa mer om Internetstiftelsen.

  • Samarbetar Bredbandskollen med operatörer och andra parter?

    Operatörer kan ansluta sig till Bredbandskollen via vårt API. När du mäter och får en automatisk utvärdering betyder det att din internetleverantör använder Bredbandskollens API. Vi levererar också ditt mätdata till internetleverantören.

    Myndigheter, regioner och kommuner har möjlighet att köpa anonymiserad data från Bredbandskollen. Tanken är att de ska använda detta data för att få mobiloperatörerna att förbättra täckning och hastighet där våra mätningar visar att den är dålig.

    Vi delar även med oss av anonymiserad data till forskningsinstitut om de önskar forska på bredbandsutvecklingen i Sverige.

    Läs mer om hur det går till i vår integritetspolicy.

  • Hur går en mätning till?

    Mätningar i Bredbandskollen sker genom att meddelanden bestående av betydelselös data skickas mellan webbläsaren och mätservern via websockets (protokollet ws://). Hastigheten beräknas sedan genom att mängden skickade data divideras med antalet sekunder mätningen pågått. Mätningen pågår i 20 sekunder (10 sekunder upplänktest och 10 sekunder nedlänktest). Om du råkat få ett tillfälligt problem när mätningen pågår kan din hastighet i själva verket vara högre än den Bredbandskollen visar.

    Mätningen i Sverige görs mot den nätverksmässigt närmaste av våra mätservrar  (vilka finns i Göteborg, Malmö, Oslo, Stockholm och Sundsvall).

    Du kan välja att använda en annan mätserver än den Bredbandskollen valt åt dig, det görs i menyn Avancerad mätning.

  • Hur värderas mitt mätresultat?

    När du använder Bredbandskollen får du förutom mätvärdet också en bedömning om din uppkoppling är bra, godkänd eller dålig i förhållande till det leverantören utlovat. Det förutsätter att din leverantör är ansluten till Bredbandskollen  via vårt API. För att ett resultat ska bli godkänt ska det ligga över den lägre gräns som anges i abonnemanget. Ett bra resultat ligger kring 80-85 % av abonnemangets maximala gräns.

    Är din leverantör inte ansluten via vårt API kan du själv skriva in vilken teknik och vilken hastighet du köper från din leverantör för att få ett resultat.

  • Kan jag mäta över IPv6?

    Har du tillgång till IPv6 når du Bredbandskollens IPv6-version genom att gå in på Avancerad mätning och klicka i IPv6.

    Observera att du kommer att få ett felmeddelande om du försöker köra ett test över IPv6 men inte har tillgång till det.

  • Hur mycket data förbrukar en mätning?

    Har du en stabil uppkoppling förbrukar själva mätningen ungefär hälften så många megabyte som det uppmätta mätvärdet i Mbit/s. Fick du resultatet 20 Mbit/s har ungefär 10 megabyte förbrukats – är uppkopplingen lite instabil kan dock förbrukningen motsvara hela värdet per sekund, det vill säga ungefär 20 megabyte.

    Observera, om du mäter över 5G så kan du uppnå hastigheter på över 1000 Mbit/s och då går det åt mer än 1000 megabyte data vilket belastar ditt abonnemangs tillgängliga datamängd om du inte har ett med obegränsad datamängd.

     

Säkerhet och integritet

  • Är det säkert att använda Bredbandskollen?

    Ja. Vi använder javascript på bredbandskollen.se som inte kan använda krypterad tvåvägskommunikation (websockets) mellan webbläsare och webbserver. Även om det står http istället för https är trafiken säker. Informationen som går mellan din enhet och våra mätservrar är slumpmässigt genererad data.

    Läs mer om vår integritetspolicy, kakor och datalagring här.

  • Måste jag dela min position i appen?

    Om du godkänner att appen använder din nuvarande plats kommer din position lagras i databasen. Noggrannheten på positionen kan variera från några meter upp till några hundra meter. Vill du inte att din position lagras kan du välja att inte tillåta detta. Du kan då fortfarande göra mätningar med appen, men du kommer inte att kunna se andra mätningar nära dig.

  • Varför behöver Bredbandskollen komma åt min telefon?

    De som installerar vår app i en mobil som kör Android måste godkänna att vi får komma åt telefondelen i mobilen. Vi behöver telefonbehörigheten för att se vilken typ av mobilnät du mäter över för att kunna avgöra hur bra din uppkoppling är. Detta är ett nytt krav sen Android version 12 och vi är tvungna att ha tillgång till telefondelen för att kunna göra en mätning.

    Bredbandskollen kommer aldrig att ringa eller hantera samtal.

Övriga frågor